Haluatteko tulla kirjastoomme somettamaan? Saa toki tulla. Kaikin mokomin.

Mutta kerron salaisuuden, ihan vain meidän kesken. Takahuoneessa on nimittäin valtava koje, joka pystyy silmänräpäyksessä tuottamaan väkevän elektromagneettisen pulssin.

Elektromagneettinen%20pulssi.jpg

Jos siis näen kirjastossa jonkun, joka niska solmussa hipelöi pikselisilpun täyttämää kosketusnäyttöä, painan armottomasti tiskin alla sijaitsevaa nappia. Nappi käynnistää kojeen, joka laukaisee välittömästi elektromagneettisen pulssin. Ja pulssi tekee kyllä lopun somettamisesta. Siis välineestä, ei ihmisestä. 

Seuraamme sitten kun yhteytensä virtuaali-todellisuuteen kadottanut yksilö vaeltaa hyllyjen välissä kuin talviunestaan herännyt erauskarhu, nälissään ja hämillään. Ja viimein hän lähestyy meitä, kunhan on saanut päkistettyä sielustaan teknologian sinne ummettaman pihkatapin. Silloin pääsemme varsinaiseen työhömme, opastamaan asiakasta analogisen maailman monimuotoisuuden ihmeeseen, loputtomaan kirjoon joka on ovelasti kätkeytynyt pieniin mustiin merkkeihin, jotka on painettu ohuille ja valkeille puumassasta valmistetuille pinnoille.

Karhu.jpg

Entä jos asiat eivät olisikaan näin? Jos sosiaalinen media olisi jotain, mitä minäkin käyttäisin töissäni, niin miten sitä käyttäisin?

Ehkä tällä tavalla. Tiskillä monet asiakkaat kertovat mielellään mitä mieltä ovat lainaamistaan ja lukemistaan kirjoista. Joku on vaikka pitänyt puutöitä käsittelevää kirjaa "Puukko keskellä kämmentä" kätevänä. Sitten tulee seuraava asiakas joka lainaa jotain, mikä käsittelee samaa aihepiiriä. Noheva kirjastovirkailija vinkkaa silloin kyseistä opusta, että hei, tämäkin voisi kiinnostaa teitä. Ja niin kiinnostaakin. Yksi nide lisää lähtee tyytyväisen asiakkaan mukaan.

Siinä siis toimii suosittelevana linkkinä kahden asiakkaan välillä. Hauskaa ja hyödyllistä. 

Ja miten sosiaalinen media tähän liittyy? No siten että tällaisen asiakkaiden tuottaman kokemuksellisen tiedon voisi jakaa laajemminkin. Kirjastovirkailija päivittäisi vaikka facebookkiin tai twitteriin kuulemansa suositukset, tietenkin niin että asiakkaat pysyvät anonyymeinä. Päivityksien otsikko voisi olla herttaisesti "Tiskillä kehuttua".

Näin.

Mutta tämä on nyt tällaista ajatusleikkiä, sillä meillähän on koje jolla voi tuottaa elektromagneettisen pulssin.

Emmekä epäröi käyttää sitä.